Κυριακή 13 Ιουλίου 2008

Ένα ματωμένο άρωμα..

Το Άρωμα

Πάτρικ Ζίσκιντ

253 σ.



Πολυδιαβασμένο βιβλίο. Το άκουσα πολλές φορές από φίλους και γνωστούς με διαφορετικές απόψεις όσον αφορά τη γνώμη τους για το πόσο καλό είναι το βιβλίο. Το βιβλίο επίσης έχει γίνει και ταινία.

Ουσιαστικά μου πήρε τρείς μέρες να το διαβάσω. Ξεκινάει με μία περιγραφή του Παρισιού των >αρχών του 18ου αιώνα. Βρώμα και δυσωδία (πως αλλιώς άλλωστε θα γινόταν κέντρο της αρωματοποιίας της Ευρώπης ακόμη και ως σήμερα). Αμέσως στις πρώτες σελίδες έχουμε τη γέννηση του πρωταγωνιστή. Ο οποίος δεν υπάρχει σελίδα που να παρουσιάζεται ως κανονικός άνθρωπος. Ο συγγραφέας τον αποκαλεί τσιμπούρι, με όλα τα κοσμητικά επίθετα που μπορούν να περιγράψουν αυτό το αηδιαστικό ζώο.

Ο συγγραφέας κάνει τον αναγνώστη να αφομοιώσει την άσχημη εικόνα του πρωταγωνιστή, κάτι που παίζει σημαντικό ρόλο σε κάθε τι που κάνει, καθώς δημιουργεί διαφορετικά κριτήρια για την αξιολόγησή του. Στόχος του πρωταγωνιστή από τις πρώτες μέρες της ζωής του είναι να αποθηκεύσει στη μνήμη του όλες τις μυρωδιές που υπάρχουν και αργότερα μεγαλώνοντας να προσπαθήσει να τις δημιουργήσει. Είναι ο καλύτερος αρωματοποιός! Ένα παράδειγμα που θα μπορούσα να φέρω είναι η επιμονή του να φτιάξει το άρωμα της πέτρας, των μετάλλων και άλλων αντικειμένων που δεν θα σκεφτόταν κανείς. Το πετυχαίνει και έπειτα στρέφει το ενδιαφέρον του στα έμψυχα όντα.. με ότι αυτό συνεπάγεται…

Αυτά για το βιβλίο, πάντως δεν ήταν ότι περίμενα.. έχει αναπάντεχο τέλος όμως… όσο και αν προσπαθώ σε ένα βιβλίο να μαντέψω το τέλος, αυτό με έβγαλε εντελώς έξω από τις σκέψεις μου!!!!







Μια πολύ όμορφη Κυριακή σε όλους!!!!!

Το τραγουδάκι για εσάς..

39 σχόλια:

PN είπε...

Indeed, αρκετά καλό και ενδιαφέρον βιβλίο. Είχε πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο πρωταγωνιστής δεν αρθρώνει σχεδόν ούτε μια κουβέντα.

tovenito είπε...

δεν έχω διαβάσει το βιβλίο. ούτε έχω δει την ταινία.
να προσπαθείς να δημιουργείς μυρωδιές ε; λένε πως μια μυρωδιά μπορεί να επαναφέρει τη μνήμη πιο έντονα από κάθε άλλη αίσθηση..

Aviator είπε...

Το βιβλίο είναι στα υπόψιν.. ελπίζω να το έχω διαβάσει έως το τέλος καλοκαιριού.

Σήμερα αγόρασα το "Υπόγειες ιστορίες" και το "Αθήνα Θεσσαλονίκη" του Νίκου Μουρατίδη.

Είναι ιδανική εποχή για διάβασμα..
Πολύ όμορφο και το τραγουδάκι επίσης.

Καλή Κυριακή να έχεις και συ Ηφαιστίωνα..

jg είπε...

tin tainia eida mono...o prwtagwnstis mou ekane gia ka8ysterimenos omws. kai den en8ousiastika poly..alla to arwma pou ftiaxnei to 8elw kai gw an einai na exei tetoies parenergeies!

Μπουρμπουλήθρα είπε...

Καλο ακουγεται και η περιγραφη σου ακομη καλυτερη. Μπορει να το αγορασω να δω τι λεει. Την ταινια δεν την εχω δει. Μηπως ομως να μας αποκαλυψεις το τελος για να μην υπαρχει και αγωνια?

mahler76 είπε...

εγώ έχω δεί την ταινία οπότε δεν το κόβω να διαβάζω το βιβλίο. Δεν ξέρω βέβαια μπορεί και να αλλάξω γνώμη.

Ανώνυμος είπε...

το βιβλιο απλα καταπληκτικο. λυρισμος σε τοσο πονο. αν και ειναι το μονο αξιολογο απο ολη τη βιβλιογραφια του Ζισκιντ ισως μαζι με "το κοντραμπασο"
θα κανω τον εξυπνο και θα πω πως το smells like teen spirit των nirvana ειναι εμπνευσμενο απο το συγκεκριμενο βιβλιο , εχουν παρει και ολοκληρα κομματια.

οσο για την ταινια απλα καλη.αν λαβεις υποψιν σου πως στο παρελθον εχουν προσπαθησει αλλες τρεις φορες να το γυρισμουν και κανενας δεν καταφερε να πιασει εστω το touch του βιβλιου.
αυτααα.
καλημερα!

Είδωλο είπε...

Τ'σγορι μου ειναι κουλτουριαρικο.
Απορω τι μου βρηκες που εγω ολη την μερα ειμαι με τα Μπελ και τα Βιπερ Νορα κι εσυ μου αραδιαζεις Ντοστογιεφσκι.

μακια μακια μακια

Soula είπε...

Tο είχα διαβάσει στη δευτέρα γυμνασίου αν θυμάμαι καλά.
Το είχα βρεί πολύ..μπλιαχ!!!
(όταν το τελείωσα έπιασα και διάβασα εν μια νυκτι το "Ο Ιούδας φιλούσε υπέροχα" για να ισιώσω)
Απο την ταινία σα να μου φάνηκε οτι έλειπαν κομμάτια..Eίχε παρόλα αυτά ωραία αφίσα :p:p:p

b|a|s|n\i/a είπε...

νταμ ιτ. και είναι βουλωμένη και η μύτη μου. λολ. ένα πολύ όμορφο κου. από όλους εμάς δια εσάς. λολ.
φιλιά πολλά!!

Ανώνυμος είπε...

Το βιβλίο είναι ΓΑΜΗΣΤΕΡΟΤΑΤΟ.
Η ταινία..αδιάφορη [για μένα]
Τι έχεις να πεις για Πάυλο Μάτεση?
Εγκρίνεις?

Hfaistiwnas είπε...

@ VK, ναι όντως τώρα που το λες!! χαχα! Σπάνια...

@tovene592, ναι έτσι είναι, μπορεί να επαναφέρει και να σου θυμίσει τι έκανες και πότε και τα πάντα.. μου έχει τύχει.. ακόμη και άσχημη να είναι.. :) Την ταινία ούε εγώ την έχω δει..

@ Aviator, ευχαριστώ πολύ επίσης! Δεν τα έχω ακουστά αυτά που ανέφερες. Θα τα κοιτάξω όμως! Και γω τα ίδια.. πολύ διάβασμα... και μ' αρέσει!

@ P.O.V of a G, χαχαχα και μένα μου πέρασε απο το μυαλό να αρχίσω να το ψάχνω! Και στο βιβλίο έτσι παρουσιάζεται.. όλο σου δίνει την εντύπωση ότι κάτι τρέχει με αυτόν τον άνθρωπο!

@Μπουρμπουλήθρα, μα επίτηδες δεν το αποκάλυψα για να το διαβάσετε! Είναι καλό σχετικά και είναι και η εποχή περίεργη που εξιτάρει..

@mahler76, δεν την έχω δει οπότε...
μπορεί κάποια στιγμή.. :)

@WanteD, έτσι ε; Ευχαριστώ για τις πληροφορίες! Εγώ δεν ενθουσιάτηκα τόσο πολύ βέβαια. Απο περιγραφές όμως όσον αφορά την εποχή και τα αρώματα ειδικά σκίζει!!! Το σκεφτόμουν όπως το διάβαζα, και απορούσα πως είναι δυνατόν να περιγράψει και να αποδώσει στην ταινία τα αρώματα.. που είναι και το κύριο θέμα του βιβλίου.. Ίσω είναι και ο μόνος λόγος που θα με έκανε να δω την ταινία..

@x-oyranoy, τι εννοείς τι σου βρήκα αγαπητέ;; Ντοστογιέφσκι δεν έτυχε να διαβάσω ποτέ.. Φιλιά!

@Soula, ααα εγώ τότε δεν ήξερα τι θα πει λογοτεχνία! λολ! Τον Ιούδα δεν τον έχω διαβάσει.. αλλά ο έχω στα υπόψην..

@b|a|s|n\i/a, πες μου τι προσπαθείς να μυρίσεις να σου πω εγώ! Τώρα βρήκε να βουλώσει;;; Επίσης καλό Κ!

@Aunt Donna, :) μαμηστερότατο δεν θα το έλεγα, αλλά οκ δεκτό, δεν αντιλέγουμε στη θεία! χεχε! Έχω δει την "Τελετή" που είχε ανεβάσει η σχολή μου. Καταπληκτικό! Θα διαβάσεις θέατρο; Άμα σου αρέσει το θέατρο εγκρίνω!


Καλησπέρα σε όλους!

Aviator είπε...

Να διαβάσεις και Ντοστογιέφσκι... αξίζει. "Έγκλημα και τιμωρία" πχ, "Το υπόγειο" αλλά και το τεράστιο "Αδερφοί Καραμάζοφ"

Oscar Wilde έχεις διαβάσει?

mahler76 είπε...

@Aviator
και γκομενάκι τρελό και διαβαστερός :)

Ανώνυμος είπε...

Από την ταινία όντως έλειπαν κομμάτια, αλλά ήταν καλή σε σχέση με άλλες μεταφορές. Ηφαιστίωνα πάρ' την. Η αφίσα πραγματικά ήταν ουάου.....

Leviathan είπε...

to vivlio einai poli poli kalo...i tainia metria(me eksairesi tin ekpliktiki mousiki tis)...kalispera!kali sinexeia!

hourglass είπε...

Ομοίως έχω μείνει στην κινηματογραφική έκδοση (που δε με ενθουσίασε), αλλά πιστεύω ότι το βιβλίο είναι κλάσεις ανώτερο. Πρωτότυπη πάντως η ιδέα του συγγραφέα για το τέλειο άρωμα...

George Tsitiridis είπε...

το βιβλίο ειναι πολύ ανώτερο της ταινίας ή οποία ειναι επίσης πολύ καλή αλλά ρε γαμώτο όταν διαβάζω πρώτα το βιβλίο και μετά δω μια ταινία σπάνια μου αρέσει.
λίγες οι εξαιρέσεις.
το βιβλίο στην εποχή που πήγαινα γυμνάσιο ήταν πολύ της μόδας.
Θυμάμαι για να κάνεις μαγκιά έλεγες..
διαβάζεις λογοτεχνία??
το Άρωμα το διάβασες???
χαχαχα
ήταν κάτι σταν το
Κώδικα Ντα Βίντσι..
έπρεπε να το διαβάσεις.

Hfaistiwnas είπε...

@Aviator, Όσκαρ έχω διαβάσει το ποτραίτο και το de profundis.. αυτός και αν είναι καλός!!!! Μου άρεσε πολύ! Θα τα ξαναδιαβάσω τα βιβλία του στο μέλλον!

@mahler76, είναι γκομενάκι ε;

@Ανώνυμος, αν βρω παρέα θα την πάρω να τη δούμε. Μόνος μου δεν πρόκειται να πάρω... με ξέρω.. πάντως θα την δω.. thanks ανώνυμε!

@Leviathan, thanks που πέρασες αγαπητέ! Και συ εγάπησες την αφίσα ε; :) Καλησπέρα!

@hourglass, ναι είναι πρωτότυπη. Και είναι καλογραμμένο το βιβλίο.. να το διαβάσεις, αξίζει!

@pisoglendis, χαχαχαχα με έκανες να γελάσω ρε!!! Το ίδιο είχα πάθει με το κώδικα Ντα Βίντσι, το διάβασα και μετά πήγα και το είδα.. ξενέρωσα..
Έτσι ε; Δεν το θυμάμαι καθόλου πάντως.. εμείς εδώ ήμασταν και είμαστε άξεστοι!!! :) Φιλάκια αγαπητέ!!!

turigr είπε...

Το βιβλίο το είχα διαβάσει πριν από πολλά χρόνια και θυμόμουν την ιστορία του σε γενικές γραμμές, οπότε αποφάσισα να δω και τν ταινία η οποία ομολογώ ότι μου φάνηκε μέτρια. Θυμάμαι πάντως κάτι που μου είχε πει ένας καθηγητής μου στο Πανεπιστήμιο: ότι η όσφρηση είναι η υποδεέστερη όλων των αισθήσεων γι αυτό και οι λογοτέχνες περιορίζουν την αναφορά τους σε αυτήν.
Υ.Γ. Διάβασα πρόσφατα τη Μαρία των Μογγόλων της Μαριάννας Κορομηλά. Σου το συνιστώ ανεπιφύλακτα.

dr.SeenG είπε...

Χμ... έκανες ωραία περιγραφή (έχεις ταλέντο στο γράψιμο) αλλά θα αρκεστώ μόνο σ'αυτήν γιατί με τα βιβλία έχω μια σχέση όπως ο διάβολος με το λιβάνι... :P
Να επισημάνω πως οι Γάλλοι ήταν και από τους πιο βρωμικούς λαούς... Δεν είχαν καλές σχέσεις με την προσωπική καθαριότητα... Να ακόμα ένας λόγος που διαπρέπουν στην αρωματοποιία!
Το τραγουδάκι πολύ ωραίο. Μπαλάντα που σε γαληνεύει αλλά και σε θυμώνει λίγο ;)
Καλή εβδομάδα να'χεις φίλε... "βόρειε"!

Aviator είπε...

"Λατρεύω τις απλές απολαύσεις.. είναι το τελευταίο καταφύγιο των σύνθετων ανθρώπων"

"Ο μόνος τρόπος να ξεφορτωθείς έναν πειρασμό, είναι να ενδώσεις σε αυτόν"

Oscar Wilde, Picture of Dorian Gray. Θα του κάνω σχετικό αφιέρωμα δεν την γλιτώνει :P Τώρα που μου θύμισες και τα βιβλία.. :P:P:P

Και τα δύο βιβλία αγαπημένα.. μακάρι να υπήρχαν και σήμερα τέτοιου βάθους ερωτικές επιστολές σαν το de profundis..

Μάλερ έχω διαβάσει γύρω στα 70 βιβλία και βάλε.. αλλά όταν η κολλητή μου έχει διαβάσει πάνω απο 200, να μην νοιώθω και γω μειονεκτικά?

Καλή βδομάδα σε όλους.

Μπέμπης ||| είπε...

Δεν το εχω ακουστά αυτό το βιβλίο, άσε που δεν είμαι σε φάση να διαβάσω, προτιμώ να ακούω μουσική αυτή την περίοδο!!

Μάκιαααααα πολλάαααααα Ηφαιστιωνακουλινακουλίνο μου!! :* :* :*

Strahd είπε...

Το βιβλίο πραγματικά τρομερό. Η ταινία δυστυχώς με άφησε αδιάφορο, πλην της τρομερής μουσικής της επένδυσης. :)

Καλημέρα.

One Happy Dot είπε...

Εχω δει την ταινία αλλά δεν με τρέλανε κιόλας! Συνήθως το βιβλίο είναι τελείως διαφορετικό οπότε καλοκαίρι έρχεται γιατί να μην δώσω μια ευκαρία ακόμα? Ο πρωταγωνιστής βέβαια...out of space! Καλημέρες καλλιτεχνικές και καλλιτεχνίζουσες!

fpboy είπε...

Καλή η ταινία, αλλά το βιβλίο άλλο πράγμα. Το είχα διαβάσει και στην εφηβεία και με είχε ''ρουφήξει'' εντελώς!

KitsosMitsos είπε...

Πάρα πολύ καλό βιβλίο που με ωραίο τρόπο σου δίνει πλήρη περιγραφή της κατάστασης. Και μυρωδιές μοιάζουν σαν να ξεπετάγονται από αυτό...
Την καλησπέρα μου.

Hfaistiwnas είπε...

@turigr, είναι υποδεέστερη; Νόμιζα ότι την είχαν στα ψηλά!! Το ότι δεν την αναφέρουν συχνά είναι αλήθεια ναι. Και λογικό είναι.. δεν είναι και εύκολο να περιγράψεις αυτήν την αίσθηση..
Την Μαρία των Μογγόλων, δεν το έχω ακουστά, τα το κοιτάξω και αυτό! Φιλιά!!

@dr.Seeng, βόρειος; Εγώ; Κάποιο λάθος κάνετε! Ακόμη είμαι κέντρο! Άσε βρώμα σου λέω! Οι περιγραφές που έχει για τις χάλια μυρωδιές είναι άθλιες που σου 'ρχετε να ξεράσεις!!! Και ναι... ήταν ο πιο βρώμικος λαός.. το Παρίσι ένας απέραντος βόθρος..

@Aviator, ναι να κάνεις!!! Έχω χρόνια που το διάβασα.. αλλά η αίσθηση του ερωτικού και τραγικού μαζί είναι ακόμη αισθητή στο μυαλό μου!!! Βρε τα μετράς α βιβλία που διαβάζεις;; λολ! Έχεις καιρό μικρός είσαι ακόμη!!!

@baby boom, και καλά κάνεις αγαπητέ! Πάντως αν σου έρθει κάποτε, να το κοιτάξεις!!! Φιλιά!!!!!!!!!!!!!

@Strahd, :) Δεν την έχω δει, οπότε δεν ξέρω. Πάντως και το βιβλίο ανάλογα με το τι είχα ακούσει το περίμενα καλύτερο...

@One happy dot, εντελώς στον κόσμο του.. μα αυτό είναι και το περίεργο.. τα σκέφτεται όλα, ξέρει να ενεργεί αλλά δίνει την εντύπωση προβληματικού...

@fpboy, συνήθως προτιμώ τα βιβλία.. έχουν άλλη χάρη.. :)

@KitsosMitsos, έτσι ακριβώς, τις περιγράφει τόσο τέλεια και συγκεκριμένα και λεπτομερειακά.. είναι λες και τα μυρίζεις..

Ανώνυμος είπε...

Ηφαιστιωνάκο δεν έχω διαβάσει το βιβλίο αλλά έχω δει την ταινία (παρά τη θέλησή μου)... Τίποτα το σπουδαίο...
Δεν ξέρω το τέλος πώς το περιγράφει στο βιβλίο αλλά άμα το δεις στην ταινία...άσε...! Της αυτής το κάγκελο...! Τρελό σεξ...
Όσο για τη μουσική επένδυση που λένε τα παιδιά, τι να σου πω... Δε θυμάμαι καθόλου....! :-Ρ

Μάκια!

Skouliki είπε...

δεν το εχω διαβασει .....αλλα σκεφτομουν να αγορασω ενα δυο βιβλια ..οποτε θα παω να το δω

Aviator είπε...

Αλέξη δεν έχεις υποβάλλει ακόμη μήνυση για το βιασμό που δέχτηκες, να δεις την ταινία παρά τη θέλησή σου? :P

Ηφαιστίωνα μου έβαλες ιδέα λέμε. Το επόμενο ποστ θα είναι για το πορτρέτο.

Τις ιπτάμενες καλημέρες μου.

Ανώνυμος είπε...

den to xw diavasei to vivlio, exw dei tin tainia, i opoia den me enthousiase, opote kai to vivlio den einai sta ipopsin mou!...fetos to kalokairi exw valei stoxo na teliwsw to women in love kai to in cold blood tou D.H. Lawrence kai Truman Capote antistoixa, kai thelw na arxisw to Les Mains Sales tou Sartre. An kai meta tis panellinies poios exei oreksi gia diavasma?

toymaker είπε...

Το βιβλίο εξαιρετικό, η ταινία αναμενόμενα απογοητευτική...

Kisses and Love

Ανώνυμος είπε...

@aviator
Άντε βρε σαχλέ...! :-Ρ λολ!

Hfaistiwnas είπε...

@Alexis, αχ βρε Αλέξη πλάκα έχεις! Ναι και στο βιβλίο έχει τα ίδια αλλά είναι πιο μαζεμένα απ' ότι φαντάζομαι απο την ταινία. Δεν την έχω δει όμως και δεν ξέρω! λολ!

@ skouliki, να το δεις Σκουληκάκι! Είναι λίγο μουντό βέβαια για καλοκαίρι.. μου έβγαλε κάτι το χειμωνιάτικο..

@Aviator, το είδα το είδα, ήταν το πρώτο που είδα σήμερα το πρωί! Πολύ καλό όπως κατάλαβες.. και το πορτραίτο αλλά και η επιστολή.. (που είναι και μεγάλη θα έλεγα)! Φιλιά!

@Mr. Wintour, ναι η αλήθεια είναι, μετά την εξεταστική κανείς δεν είχε.. δεν τα ξέρω τα βιβλία που είπες, να κάνεις ένα αφιέρωμα όταν τα διαβάσεις όμως!!

@toymaker, πάλι καλά που διάβασα το βιβλίο πρώτα! χιχιχι! Αλλά κάποια στιγμή θα ήθελα να δω και την ταινία, να έχω μια γνώμη... Μάκια!!

ειρηνη είπε...

Eχω ακούσει και εγώ πολλά για αυτότ το βιβλίο και θέλω να το διαβάσω! Τώρα που το είπες μάλλον θα πάω να το πάρω!

Hfaistiwnas είπε...

@ειρηνη, να το πάρεις ευκολοδιάβαστο είναι Ειρήνη!

the boy with the arab strap είπε...

apo ta kalytera biblia !!! thn tenia den thn eixa dei alla akoysa ti den elege ,an kai dyskolo na metaferthei ayto topragma se tenia .

Hfaistiwnas είπε...

@κρασι & νερο στα ονειρα μας, και εγώ αυτό φαντάζομαι, δύσκολο να μεταφερθεί.. αλλά θα ήθελα να τη δω να πω και εγώ τη γνώμη μου...
Είναι πολύ καλό βιβλίο όμως!!!!